Känner du till att närmare 1 miljon filmklipp delas varje sekund på nätet? Visste du att 80 procent av all internettrafik år 2020 kommer bestå av rörlig media? (Källa: Cisco)
Hur ska du komma igång och lyckas med dina filmklipp då?
- Sänk dina egna krav. Filmen behöver inte vara en superregisserad, fantastiskt filmad produktion. Det räcker oftast med några filmklipp från din smartphone som klipps ihop i en gratisapp. Våga prova!
- Tänk ”trailer”. Filmklipp i sociala medier ska vara korta och engagerande. Utgå från en intresseväckare och avsluta med en ”cliffhanger”, som får tittaren att vilja veta mer.
- Länk till kontakt. Syftet med din film är förmodligen att skapa en relation och få kontakt med kunderna. Se därför till att det finns ett enkelt sätt för tittaren att kontakta dig.
Att marknadsföra sitt företag genom film i sociala medier börjar som all annan kommunikation med frågorna ”vem vill vi prata med?”, ”vad vill vi berätta?”, ”varför vill vi berätta detta?”. Svaren på dessa frågor styr också innehållet i din film och i vilken kanal den skall visas.
Lycka till!