Medial kommunikation skiljer sig från vanlig social kommunikation genom att den är mycket mer fokuserad och upprepar sig. Det finns inget ”off the record” när du talar med en journalist, du kan därför inte tala i förtroende med en journalist.
När du blir kontaktad av en journalist:
- Be att få återkomma, så att du hinner samla tankarna och formulera det budskap du vill formulera.
- Håll dig till ditt mål, dina budskap och citat
- Upprepa huvudbudskapen så att du vet att de uppfattas
- Prata enkelt, använder du fackuttryck så förklara dem
- Svara bara på sådant som berör ditt verksamhetsområde
- Låt dig inte provoceras av okända uppgifter, spekulationer eller vridna frågor. Kan du inte svaret på journalistens fråga, så bör du be om att få återkomma i ämnet eller bara säga att det vet du faktiskt inte. Bli aldrig upprörd eller förbannad.
- Tänk på att du alltid representerar företaget, var professionell. Diskutera aldrig hemlig information.
Lycka till!