Varje dag omges vi av varumärken, vare sig det är smörpaketet på morgonen, eller reklamen i TV på kvällen. De som satsar målmedvetet på sitt varumärke har, enligt studier, betydligt högre rörelsemarginal än de som inte gör det, så tänk på ditt varumärke direkt från början.
Varumärket sitter i dig från start, och ju mer tiden går och företaget växer så växer bolagets varumärke. Blygsam eller modig, du och ingen annan kan förmedla känslan du vill nå ut med.
4 tips för att skapa ett hållbart varumärke:
1. Ett företagsnamn ska vara lätt att komma ihåg – Det bör vara kort. Det ska vara enkelt att stava och lätt att uttala.
2. Ett företagsnamn ska sticka ut från mängden – Ett bra företagsnamn ska vara unikt och det bör skilja sig från konkurrenter. Kolla vad konkurrerande verksamheter heter och stick ut från mängden!
3. Ett företagsnamn ska vara tidlöst – Ett trendigt företagsnamn kan lätt fånga nya kunder. Men en trend är bara något som fungerar över en viss tid.
4. Ett bra företagsnamn ska vara ett reklamverktyg i sig – Företag som Adidas och Apple behöver inte längre göra omfattande reklamkampanjer för att få folk att köpa och prata om deras produkter. Namnet gör reklam i sig självt.