amwas mail blev nyligen hackad. Ett antal falska mail skickades till några av amwas kontakter. Detta är obehagligt och kan skada relationerna med kunderna. Som bekant är relationer en viktig del för att bygga förtroende och etablera en bra kommunikation. Det viktigaste är att mottagaren inte klickar på länkar eller filer i mailet.
Det blir allt vanligare att utsättas för försök till IT-sabotage i form av nätfiske och virus. Ofta försöker förövarna få dig att klicka på länkar och öppna bilagor som är infekterade så att dina filer blir krypterade (låsta).
Det vi ofta tänker på som ”virusmail” är det som kallas nätfiske (phishing). Nätfiske är ett samlingsbegrepp för incidenter där förövaren försöker få offret att lämna ifrån sig uppgifter, till exempel kontoinformation, lösenord eller andra personliga uppgifter. Det sker ofta genom mail som låtsas vara från någon du känner, företag, banker eller myndigheter där mottagaren uppmanas att betala, skicka in uppgifter, klicka på länkar eller ladda ned bilagor.
E-postmeddelanden kan innehålla virus i form av bifogade filer eller länkar. Det finns flera olika former av virus som kan användas på olika sätt.
De två vanligaste formerna är:
- Virus som krypterar (låser) filer du har tillgång till och förstör din dator
- Virus som använder din dator för att ta sig in på ditt företags nätverk för att förstöra IT-skyddet
Så skyddar du dig
Var misstänksam och håll utkik efter det som verkar onormalt. Här är fyra skäl till att misstänka e-post:
- All e-post som uppmanar dig att lämna ut personliga uppgifter och lösenord ska du förhålla dig misstänkt till. Inga seriösa aktörer hanterar personuppgifter eller lösenord via mail.
- Stavfel och dåligt språk i mail från personer du känner, myndigheter, företag och automatiska utskick från system.
- Okända avsändare som uppmanar dig att klicka på länkar eller ladda ner bilagor.
- Konstiga e-postadresser. T.ex. företagsnamn med som bryts av skiljetecken (ex ”namn.namnsson@swed-bank.se”), eller utbytt ”@” mot exempelvis ”&” i avsändaradressen (ex ”annmari&amwa.se”)
Du kan inte vara nog försiktig. Konsekvenserna kan bli ödesdigra – både för dig, ditt företag och ditt förtroende och dina relationer med kunder. Här får du en kort checklista för att inte luras via e-post:
- Skicka aldrig kontonummer och kreditkortsinformation via e-post, eller efter att du blivit uppmanad till det i mejl.
- Kontrollera att e-postadressen du svarar till verkligen går till den du tror.
- Klicka aldrig på länkar utan att innan hålla muspekaren över den, så att du ser adressen länken verkligen går till. Verkar länkbeskrivningen och länken inte stämma överens, klicka inte.
- Öppna aldrig bilagor som du inte väntar dig att få, hur angeläget det än kan verka.
- Fråga alltid någon annan om råd om något verkar misstänkt.