För många är det snart dags att koppla av i den efterlängtade solstolen. För att underlätta för dina affärsrelationer finns det några saker du bör tänka på innan semestern börjar.
- Försök förutse dina kunders behov.
Det är ofta viktigt att veta sina kunders behov i förväg. Se till att ha extra koll på de kunder som eventuellt behöver en leverans från ditt företag, mitt under sommaren. - Trevlig sommarhälsning.
Se till så att dina kunder får veta att du är på semester när de ringer eller mejlar. Och berätta när du är tillbaka i tjänst igen. - Utse huvudansvarig.
När du är borta så är det bra om du utser någon som kan vara stand by i ditt ställe, om något akut inträffar. Se till att personen alltid kan nå dig. - Ha koll på fakturor.
Skapa rutiner för att betala fakturorna under semestern, och var extra noga med att den person som tar hand om inkommande fakturor är beredd på att risken för bluffakturor är högre under sommarmånaderna.
Och till sist: Lata dig, läs böcker, byt miljö, umgås och rör på dig.
Ha en fantastisk sommar – och tveka inte att höra av dig om du behöver hjälp med kommunikations- eller ledarskapsfrågor.